På torsdagskvällen samlades ett antal medlemmar på höstens första studiebesök. Efter sedvanlig säkerhetsgenomgång kom alla in ”bakom kulisserna”.

Vi började med en rundvandring i de olika öppna delarna för passagerare och fick samtidigt en historisk berättelse om de olika utbyggnadsfaserna. Inklusive ett antal berättelser både från besökare och verksamma på flygplatsen (allt från Påvens besök till en konstnärs vindrickande i samband med färdigställande av ett verk). Det bestående intrycket är att säkerheten löper som en röd tråd där var och en har sitt ansvar. Särskilt imponerade blev vi av de tre brandbilarna och dess storlek och kapacitet. De finns alltid två insatsledare på plats dygnet runt. En för själva flyget och en för byggnaderna.

Vi tog oss också en tur på landningsbanorna efter vi besök de oerhört stora maskiner som sköter underhållet på banorna. Allt från snöröjning till metallupptagning. Vi avslutade kvällen med fika och samtidigt drog besökarna sina olika annorlunda flygupplevelser med berättelser om   nödlandningar och reguljärflyg som landat på fel flygplats. Efter vi tackat kvällens värd Tomas Ståle Olsson gav vi av oss hem i höstrusket med en stark känsla av att ha den stora världen alldeles runt knuten.


Fakta

Malmö Airport invigdes den första december 1972.
Flygplatsen är öppen dygnet runt.

Avstånd till närmaste större orter:
Malmö (30 km), Köpenhamn (55 km) Genarp (11 km).

Passagerare 2016
2,2 miljoner, varav 972 000 utrikes

Destinationer
Över 40 destinationer (reguljär och charter)

Operativ fakta
En passagerarterminal
Två fraktterminaler
Nio hangarer för mindre och större flygplan
Tjugo parkeringsplatser för stora flygplan
Sju parkeringsplatser för mindre flygplan
En start- och landningsbana (2 800 m)
En start- och landningsbana (797 m)

Övrigt
Ett hotell – Sturup Airport hotell
3 400 parkeringsplatser
Ett parkeringshus
1 500 anställda i ett femtiotal företag